Sunday, June 28, 2015

ORANG TIMUR TENGAH

 
 
Ramadan begitu meriah di masjid Nabawi. Ramai yang bersedekah. Ada menghulurkan wang ringgit. Lazimnya mereka menghidangkan juadah berbuka. Turun temurun begitu. Hamparan saperah terbentang sepenuh masjid sehingga melimpah ke luar dataran. Tiada ruang tidak terisi.
Kita kena pergi sebelum Asar. Jika tidak ... tiada tempat bagi jemaah wanita.
Begitulah pesanan Mak Long Normah, warga Malaysia yang telah berpuluh tahun bermukim di Madinah. Lebih 40 tahun. Sejak berumahtangga beliau  sekeluarga hanya sesekali menjalankan ibadat puasa di Malaysia. Malah beliau jarang sekali pulang merayakan Aidil Fitri. Jadi pengalamannya boleh di jadikan pedoman.
 
Hubungan kami dengan keluarga Mak Long sangat mesra. Sesekali terserempak dengan beliau di masjid Nabawi mengundang rasa seronok dan teruja yang sukar diterjemahkan. Saya cukup senang dengan beliau.
 
Sungguh, saya kagum melihat ketabahan wanita berkulit putih kuning ini berkelana di bumi Anbia. Membesarkan anak-anak dan menjalani rutin kehidupan di bumi asing bukan perkara main-main. Banyak duri dan ranjau. Lalu beliau bersungguh mempelajari bahasa dan masakan Arab.
Di Makkah dan Madinah ... kita harus banyak bersabar dengan kerenah orang timur tengah. Bukan semua mereka berbangsa Arab. Ada bersikap angkuh dan ada yang bersikap kasar. Tetapi ... ramai juga yang baik hatinya. Mereka yang berharta, suka bersedekah. Jika kita rapat dan dipercayai oleh mereka. Insya Allah, mereka sanggup berhabis harta kerana kita.
 Mak Long bercerita sambil tertawa kecil. Tersirat, beliau mengajar dan berpesan kepada saya yang menjalani kehidupan di bumi Madinah. Kuliah melalui ilmu kehidupan.
 
Orang Timur Tengah? Ketika di masjid Nabawi, kami menjadi pemerhati kepada pelbagai bangsa dari penduduk Timur Tengah. Setelah tiga tahun bermukim di sini, barulah kami dapat membezakan mereka.

 
 Kebanyakan mereka yang berniqab datangnya dari semenanjung Arab. Mereka dikenali sebagai Arab Saudi. Selain dari jajahan itu mereka tidak diiktiraf sebagai "Saudi". Orang Saudi sangat berbangga dengan bangsa dan keturunan mereka. Kebanyakan mereka berasal dari padang pasir di panggil orang Badwi.


Terdapat kumpulan yang suka menconteng muka umpama tatoo dan kebanyakannya berasal dari utara Iraq dan sempadan tenggara Turki.
 
 
Wanita Iran sering membawa dua helai kain - pakaian luar umpama gebar besar. Kain besar berwarna hitam digunakan untuk berjalan keluar rumah. Manakala kain bercorak digunakan untuk sembahyang. Mereka selalunya berfahaman syiah. 

Biasanya saya melihat mereka datang ke masjid Nabawi selepas waktu Asar dan bersembahyang sebanyak-banyaknya.  Apabila azan maghrib berkumandang, mereka beramai-ramai pulang.


Wanita Turki pula suka datang secara berkumpulan. Kehadiran mereka disenangi ramai. Kebanyakan mereka suka membawa gula-gula dan kekacang. 

Mereka ceria dan gemar berkongsi makanan yang dibawa dengan jemaah sebaris saf. Semasa anak bungsu kami - Farah Sofea - berumur 8 tahun, beliau sering di peluk oleh kumpulan ini. Apa yang ada di tangan akan diberikan kepada Sofea.


Pembawaan wanita Mesir yang datang menziarahi Madinah ketika musim haji dan umrah amat ketara. Agakan saya, mereka yang tidak berpelajaran tinggi bersikap agak kasar. Melihat mereka hati jadi terharu dan sebak. Barangkali kemiskinan membuatkan mereka bersikap "mementingkan diri"  dan berebut-rebut apabila dihulurkan makanan.



Namun, mata sentiasa mengagumi kumpulan wanita kaya lagi bergaya dari United Arab Emarates. Mereka berpakaian kemas serta gemar barangan berjenama lagi mahal. Bagaimanapun, ketika duduk sebaris di saf, perawakan mereka mesra. Mereka boleh bertutur menggunakan bahasa Inggeris dengan baik.
 

Diam-diam hati berbisik, "Ya Allah ... rupa-rupanya walaupun berbahasa Arab tetapi loghat mereka berbeza."

Akhirnya saya merenung diri. Melihat negara sendiri yang tidak sebesar mana pun mempunyai pelbagai loghat berbeza. Orang Terengganu berbeza dengan orang Kelantan. Orang Pulau Pinang, Kedah dan Perlis walaupun kelihatas seiras namun relitinya mereka berbeza. Apatah lagi Sabah dan Sarawak.

Bukankah kita juga berbeza bahasa dan budaya? 
 

1 comment:

  1. Suka baca part yg ni .... Nape Akak x post buat citer lg ..dah balik malaysia ke

    ReplyDelete