Monday, June 29, 2015

AIR BIJI TAMAR


Suhu panas Ramadan terasa membahang. Rumah kebanyakan penduduk Madinah pastinya memasang pendingin udara sepanjang 24 jam. Sebaik sahaja keluar rumah haba panas terus menerpa muka. Suhu di telefon bimbit mencatat:
Madinah al-Munawarrah 52 darjah Celcius!

Panas membaham buat manusia tetapi ia suhu sesuai bagi proses meranumkan buah-buah tamar. Panas atau tidak, kami harus segera ke masjid satu jam lebih awal. Waktu Asar sekitar 3.45 petang. Sekiranya terlewat, kereta harus beratur panjang untuk ke ruang parkir kereta bawah bangunan masjid. Lagipun kami tidak mahu di tahan di hadapan pintu dan berakhir dengan solat di dataran masjid!
 
 
Alhamdulillah ... kami mempunyai tempat letak kereta sendiri di parkir bernombor 11 A. Ia nikmat yang telah Allah SWT kurniakan kepada kami dan keluarga. Kemudian, saya dan Sofea menaiki tangga bergerak melalui dataran masjid Nabawi menuju ke pintu utama. Sepanjang jalan kami melihat seperah berbuka puasa sudah dihamparkan. Terdapat juadah berbuka puasa (iftar) terhidang.
 
 
Kaki berjalan pantas, mata mengerling saperah di ruang dataran. Ia hidangan mewah berbanding dengan juadah jemaah di dalam masjid. Tiba-tiba Sofea berkata, 

Mama, hari ini kita berbuka di luar ya. Sofea mahu rasa suasana di luar pula.
 Saya tersenyum mengerling ke arah Sofea. Apalah yang diketahui tahap-tahap berpuasa bagi anak berusia 9 tahun. Saya mengangguk. Ada keterujaan apabila bersama anak kecil seusia ini.

Kenapa?
 
Keterujaan pertama. Kami cepat-cepat berjalan melepasi pengawal di muka pintu utama. Beg dan badan kami di periksa. Pada satu ketika pihak masjid begitu berkeras dengan penggunaan telefon bimbit. Tambahan pula jika berkamera. Ia tidak dibenarkan. 

Rakam (telefon bimbit) fi cambera? ( Telefon ada kamera?)

 Kami terlepas kerana telefon disembunyikan di dalam setokin. Ada sesetengah jemaah tertangkap kerana pengawal berjaya mengesan telefon yang disembunyikan  di dalam baju dalam ... (nota: alahai masih juga mahu melanggar peraturan). 

Jika itu terjadi - kebiasaannya - hukumannya pengawal tidak membenarkan jemaah masuk ke dalam masjid atau mereka di minta menyimpan telefon di pejabat di sekitar pintu 26.
 
Keterujaan ke dua. Kami segera menuju ruang di saf bahagian hadapan. Di situ terdapat seorang lagi pengawal berada di muka pintu. Sofea menanggalkan niqab saya lalu di pakainya bagi menutup wajah keanak-anakannya.

Keterujaan ke tiga. Apabila mahu melepasi pengawal, Sofea berjalan secara meninjit agar kelihatan lebih tinggi beberapa inci dari ketinggian sebenarnya. Ruang itu pemisah di antara ruang ibu bersama anak-anak kecil.
 
Alhamdulillah! Pengalaman lalu membuatkan kami berfikir ligat. Sering Sofea terlepas.

Kami mencari tempat selesa untuk solat. Usai sembahyang, kami melihat lebih ramai jemaah berpusu-pusu masuk ke dalam. Sementara saperah di dalam masjid mula di hamparkan.
Mama... hari ini kita bebuka di luar ya. Sofea mahu rasa berbuka di sana.
Barangkali anak itu meragukan anggukan ibunya. Barangkali anggukan itu sekadar menyedapkan hati. Kami bangun lalu melintasi hamparan saperah yang sudah saujana mata memandang. Kami melihat berjenis-jenis rotab dan tamar (kurma) di hidangkan. Ada tamar muda berwarna merah. Rasanya manis-manis kelat. Kebanyakannya dari Mesir.
 
 
Jika mempunyai pilihan maka kami lebih gemar  tamar segar penduduk Madinah. Warnanya kuning cerah. Rasanya manis dan ranggup. Jika berada di luar, ia boleh di dapati terjual di pasar kurma dan juga di pinggir jalan. Harganya berpatutan.
 
Ada saperah tersedia dengan rotab (tamar segar separuh ranggup dan separuh basah) bersama roti, zabadi (dadih) dan rempah bernama dukkah. Subhanallah ... kombinasi yang menyebabkan kami berselera. Itulah nikmat bagi mereka yang sedang berpuasa.
 
 
Sambil berjalan kami menjeling tamar-tamar terhidang. Ia berbeza-beza mengikut tempat. Lalu pilihan tempat berbuka menjadi sangat terbuka. Subhanallah ... kami mengesan tamar medjool yang super besar dan panjang. Ia tamar mewah bagi mereka yang mengetahui.
 
 
Masya Allah tabarakallah! Hebatnya tamar ciptaan Allah. Ia diceritakan di dalam quran. Allah SWT berfirman yang bermaksud:

Dan di bumi ada beberapa potong tanah yang berdekatan (tetapi berlainan keadaannya); dan padanya ada kebun-kebun anggur dan jenis-jenis tanaman serta pohon-pohon tamar (kurma) yang berumpun dan yang tidak berumpun; semuanya disiram dengan air yang sama dan Kami lebihkan buah setengahnya dari setengahnya yang lain (pada bentuk, rasa dan baunya).

Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda kekuasaan Allah bagi orang-orang yang (mahu) berfikir serta memahaminya (Terjemahan surah Ar-Raa'd).


Selain itu, seorang penduduk tempatan berpesan, "biji tamar terutama jenis Ajwa usah di buang. Kumpulkan bijinya, keringkan dan goreng tanpa minyak. Kemudian rebuslah di dalam cerek sehingga mengeleggak. Airnya seenak teh atau kopi cair. Sungguh, tidak Allah SWT jadikan sesuatu tanpa khasiat dan sia-sia...". Ia bagus untuk pengidap penyakit diabetes.

Hari itu saya melayani kehendak Sofea berbuka di luar. Sungguh ... ia satu pengalaman berharga. Bagaimana rupa makanan berbuka puasa di sana agaknya?
 

No comments:

Post a Comment