Tuesday, June 30, 2015

KERANA ROTI ARAB

Petang itu keadaan masjid Nabawi tidaklah terlalu sesak. Barangkali kerana ia masih di awal Ramadan. Kebiasaannya jemaah dari seluruh dunia membanjiri masjid Nabawi selepas lima belas hari berpuasa.
 
Kami berniat mahu merasai suasana berbuka di luar masjid. Sengaja mencari pengalaman yang digerakkan melalui permintaan Sofea. Sudah berhari-hari iftar kami di dalam masjid. Juadahnya sangat ringkas. Rotab (tamar segar separuh masak), pelbagai jenis roti arab, Arabic khubz, Zalabi (dadih) dan rempah dukkah.
 

 
Kelihatan suasana di dataran meriah sekali. Mata mencari-cari saperah yang boleh diisi. Namun ada sedikit pilihan hati. Kami mahu mencari saperah mempunyai rotab dan tamar segar. Bila mata dan hati bersatu, kami segera mengambil tempat di ruang kosong yang menjadi pilihan. Tiba-tiba terdengar suara lelaki meninggi disertai suara wanita berteriak-teriak.
Ya Haji ... berikanlah saya roti itu! Kenapa kamu tidak mahu berikan kepada saya?
Wanita Mesir yang telah berusia serta berbadan gempal menjadi tumpuan ramai. Lelaki yang telah diamanahkan tuannya mengagihkan roti tetap berkeras. Beliau memarahi dan tidak mempedulikan wanita itu. Beliau meneruskan tugasnya.
 
Wanita itu segera mengutip roti-roti yang telah tersusun di atas saperah. Lelaki itu berpatah balik ke belakang dan dengan pantas menarik roti-roti dari tangan wanita tersebut. Suasana tegang. Sungguh tegang 
Ya hajjah ... saya tahu sudah ada banyak roti yang tersembunyi dalam jilbab kamu. Cukuplah ... usah tamak nanti membazir. Berapa banyak yang kamu mahu? Ramai lagi yang belum dapat roti untuk berbuka puasa.
Pertengkaran berterusan apabila wanita itu masih berdegil. Beliau duduk sebentar kemudian pergi kepada saperah lain dan mula mengutip roti-roti di sana pula. Lelaki petugas di saperah itu berlari-lari dan wanita itu berteriak-teriak memarahinya pula.


Allah ya Allah. Kami tunduk diam melihat kejadian tersebut. Terasa malu melihat akhlak serta perlakuan seumpama itu. Saya fikir ia  menjatuhkan maruah dan martabat wanita. Saya merenung Sofea sambil berkata:
Esok kita berbuka di dalam masjid. Makan apa sahaja yang dihidangkan ...
Peristiwa itu mengembalikan ingatan ketika kami menziarahi Kaherah,  ibu negara Mesir. Mata terpegun melihat roti-roti (Arabic khubz) yang mengelembung cantik lagi menyelerakan di sepanjang pinggir jalan laluan kami. Sungguh, saya  berhasrat mahu merakamkan gambar untuk tujuan penulisan tetapi tidak pernah berkesempatan.
 
MasyaAllah ... Subhanallah ... AllahuAkbar. Niat semudah itu - akhirnya  - dimakbul Allah. Ketika berkunjung ke universiti al-Azhar, kami melawat  masjid Hussin (cucu Rasulullah SAW) yang berada hampir dengan universiti.
 
 
Hati sungguh teruja apabila melihat masjid bersejarah ini. Bertambah girang apabila melihat kelibat seorang penjual roti Arab. Pemandu pelancong yang bersama kami bercerita:
 
Roti diberikan secara subsidi kepada rakyat Mesir. Matawang Mesir dikenali sebagai Egptian pound. Namun sebutan genih digunakan oleh kebanyakan orang. Satu Genih mereka boleh mendapatkan 5 - 6 keping roti. Murah.
 
 

Lima keping roti nilainya satu genih (2 genih lebih kurang bersamaan RM1.00). Tiba-tiba saya terdetik untuk mengambil gambar bagi memuatkan ke dalam buku terbaru - siri Bukan Sekadar Resipi - Di sebalik Niqab.
 
Lalu, suami meminta kebenaran penjual dengan membayarnya sebanyak 5 genih. Jika membelinya kami berhak mendapat 25 - 30 keping roti tersebut. Namun, itu bukan tujuan. Tidak tergamak melihatkan keadaannya yang terdedah dan tidak bertutup. Saya khuatir ia boleh memudaratkan (Nota: rasa hati orang Malaysia).
 
Penjual roti itu membenarkan. Lalu, kami mengambil beberapa keping gambar roti berkenaan. Usai mengambil gambar, penjual itu berkata;
Boleh saya berikan roti ini kepada pengemis di tepi jalan?
Kami bersetuju dengan cadangan. Ya ... tidak terfikir pula untuk bersedekah. Lalu, penjual roti mengambil beberapa keping (lebih kurang 10 keping) dan mengagihkan kepada beberapa pengemis berhampiran. Kelihatan beliau mahu menghabiskan kesemua rotinya. Kami beredar meinggalkan beliau menuju ke kereta. Tiba-tiba penjual roti itu berteriak:
Penipu! Penipu! Jangan lari. Awak kena bayar USD100. Jika tidak kami tangkap awak!

Pengemis-pengemis dan orang ramai mula mengerumuni ke arah kereta kami. Penjual itu menjerit-jerit dan berkeras mahu kami menyerahkan USD100. Kami segera berlari ke dalam kereta. Menutup semua tingkap dan mengunci pintu. Penjual itu mengetuk tingkap kereta dengan sebatang kayu.
 
Kami cemas.
 
Malas bergaduh dan memanjangkan cerita serta rasa takut, suami menghulurkan 20 genih tambahan kepada penjual roti. Pemandu kami segera memecut kereta. Sungguh ... kami benar-benar terasa kecut perut!
 
Lalu, setiap kali memandangkan foto yang diambil di sekitar masjid Hussin, Kaherah ... peristiwa tersebut kembali menerpa ingatan. Perasaan cemas, gerun, gementar serta malu masih terasa-rasa. Jika boleh diputarkan masa ... kami tidak mahu mengulanginya. Inilah hasil rakaman foto untuk dikongsikan bersama.

 
 
Apabila pulang dari bercuti, kami kongsikan pengalaman bersama rakan di Madinah, Sheikh Khalid dan isterinya, Iman. Mereka keturunan Palestine yang sudah lama menetap di Madinah. Sheikh Khalid tertawa besar  melihat bagaimana cemasnya kami bercerita. Beliau berkata secara berseloroh:
Ya Sheikh ... sebab itu rakan-rakan di seluruh Timur Tengah bercerita - ada dua perkara tentang orang Mesir.
Pertama, jika mereka menjerit-jerit meminta bayaran apabila mengambil foto bersama mereka di tepi jalan, jeritlah kembali kepada mereka, "kamu patut bersyukur ada juga orang mahu mengambil gambar kamu!".

Sheikh Khalid meneruskan lagi sambil terhenjut-henjut tertawa geli hati. Beliau bercerita sambil membulatkan matanya:
Kedua, kalau kamu bersalaman dengan mereka, sesudah bersalam, sila semak jari-jemari kamu. Pastikan kamu masih  mempunyai sepuluh jari.
Kali ini kami pula tertawa. Kami hanya menerimanya sebagai kisah-kisah lucu serta guruan sesama benua. Rupa-rupanya ia pengalaman telah dilalui oleh ramai pelancong yang berkunjung ke sana. Benar, kami berharap yang ia hanya kisah terpencil melanda kami sekeluarga. Ia tidak begitu.
 
Allahu Akbar! Saya dan Sofea masih menunggu hidangan sebenar di saperah. Setengah jam sebelum azan, kami terdengar riuh rendah beberapa orang lelaki menolak periuk-periuk besar. Terdapat sesusun dulang kecil berhampiran. Tudung periuk di buka perlahan-lahan. Kami terhidu haruman yang menyelerakan.

Aromanya meruap-ruap!

No comments:

Post a Comment