Wednesday, July 22, 2015

SEBISA ULAR

Pagi itu kami melihat masjid al-Nabawi dipenuhi dengan jemaah dari Turki. Berhampiran mereka terdapat kumpulan bertelekung putih. Di belakang kepala telekung bertulis ماليزيا .

Entah mengapa ketika bermukim di bumi kesayangan Rasulullah SAW hati terasa girang setiap kali melihat kehadiran mereka. Hati terus berkata:
Musim umrah telah bermula!
Subhanallah. Alhamdulillah. Allahu Akbar!


Suasana Masjid Nabawi sebenarnya berbeza-beza mengikut keadaan. Suasana paling sesak ketika musim haji, musim cuti persekolahan dan pada bulan Ramadhan. Pada ketika lain saf-saf di dalam masjid sebenarnya hanya di sekitar beberapa saf-saf hadapan. Itulah suasananya jika disandarkan kepada kehadiran penduduk tempatan. Ada kalanya hati berkata;
Apakah ahli Madinah tidak berminat untuk beriktikaf dan solat berjemaah di masjid Nabi?
Alhamdulillah ... kami dianugerah Allah kerana mempunyai parkir kereta khas di Masjid Nabawi. Ia petak letak kereta yang di sewa secara tahunan. Namun hati sayu melihat hanya 20 - 30 buah kereta sahaja yang hadir ketika menunaikan solat subuh. Kawasan yang boleh memenuhi 220 kereta kelihatan sunyi sekali.

Di mana pemilik kereta menunaikan solat agaknya?

Alhamdulillah! Sepanjang bulan Ramadhan, masjid Nabawi sangat berbeza. Hampir seluruh kawasan masjid dan luar masjid penuh sesak dengan jemaah umrah dari seluruh pelosok dunia. Sebagaimana musim haji, jemaah umrah datang dengan kenderaan pelbagai. 

Ada rombongan jemaah dari Mesir, Lebnon, Syria dan Jordan datang dengan menaiki bas. Jemaah dari Qatar, Bahrin dan United Arab Emarates (UAE) hadir menggunakan kenderaan pacuan empat roda. Jemaah Sudan pula menyeberang melalui kapal laut. Ramai juga jemaah dari India, Pakistan dan Afrika. Lalu, benarlah firman Allah dalam surah al-Hajj, ayat 27 yang bermaksud,


Dan serukanlah umat manusia untuk mengerjakan ibadat Haji, nescaya mereka akan datang ke (rumah Tuhanmu) dengan berjalan kaki dan dengan menunggang berjenis-jenis unta yang kurus yang datangnya dari berbagai jalan (dan ceruk rantau) yang jauh.

Namun, masjid kembali kosong di bulan Syawal. 


Benar-benar terasa lengang. Hati diri dan ruang masjid. Sungguh benar. Rupa-rupanya jemaah luar yang mengimarahkannya. Di waktu iftar pula beberapa penduduk tempatan beria-ia memujuk agar jemaah berbuka puasa sunat Isnin dan khamis di saperah mereka.
 
Suatu pagi, ketika kaki melangkah ke ruang Raudhah, mata terpandang sekumpulan pekerja pembersihan (cleaner) di beri taklimat oleh pegawai bertugas. Wajah petugasnya bertutup niqab.
 
Begitulah kebiasaannya ... pegawai  bertugas di masjid Nabawi tidak sekali-kali mempamerkan wajah mereka walaupun sesama wanita. Bagaimanakah wajah mereka, warna kulit dan asal keturunan ... menjadi rahsia.
 
Namun, telinga ini mendengar suara yang tidak asing memberikan taklimat dalam loghat Melayu-Indonesia. Fikiran saya melayang jauh. Jika benar jangkaan, saya pernah bersua dengan pemilik suara tersebut ketika hari pertama mendaftarkan diri di Universiti Taibah. Hati berbisik lagi;
Mungkinkah itu ibu Suraya? Apakah beliau sudah tidak bertugas lagi di universiti dan beralih menjadi pegawai di masjid Nabawi?
Masya Allah Tabarakallah! Jika benar,  sungguh beruntungnya beliau. Memang itu nikmat kurniaan Allah yang tidak dapat didustakan. Mengapa tidak ... bertugas di masjid Nabawi tambahan pula dalam taman syurga - di Raudhah!
Dalam berbagai bangsa ciptaan Allah - beliau satu-satunya bangsa Asia Tenggara yang ditugaskan di situ.
 Getus hati girang berbaur cemburu!
 
Dalam masa yang lain, saya bertembung pula dengan rakan sejawat seuniversiti. Beliau telah lama bertugas dan paling rapat dengan ibu Suraya. Dalam riang gembira saya menyampaikan berita bagi pengesahan. Tanpa prajudis saya berkata;
Kelmarin saya mendengar seakan suara ibu Suraya memberikan taklimat di ruang sekitar Raudhah. Masihkah beliau mengajar di universiti Taibah?
 
Rakan itu terdiam.
 
Saya tidak dapat membaca riaksi wajahnya di sebalik niqab. Namun ada sesuatu dapat di baca melalui dua anggota. Dari matanya beliau merasa tidak selesa. Dari bahasa badan beliau kelihatan resah gelisah. Akhirnya beliau bersuara separuh berbisik. Katanya;  
Ya Raudhah. Lain kali kamu harus berhati-hati dengan siapa mahu berkata-kata terutamanya di universiti. Bangsa Arab memiliki wajah dan hati yang tidak sekata. Masih ada bersikap seperti orang musyrik zaman dahulu kala.

 Katanya."Jika terserempak ular berbisa ... pasti ia di palu bertalu-talu kerana kamu tahu akibat patukan dari bisanya. Tetapi ... bagaimana kamu membaca hati manusia?"
 
Saya kebingungan.
 
Beliau cuba menyampaikan sesuatu secara berkias. Kiasan bangsa Arab barangkali. Rupanya begitu halus dan mendalam. Kata-katanya menggamit perhatian. Lalu saya terkenang sikap orang-orang musyrik yang sering di sebut-sebut di dalam Quran.
 
Diam-diam saya membaca sikap dan budaya bangsa itu. Diam-diam saya mencari jawapan ...
 

 
 
 
 
 

 

Thursday, July 9, 2015

ZA'ATAR

Sheikh Khalid dan Iman - sahabat Madinah - sering bercerita yang kebanyakan orang-orang Jordan, Syria, Lebnon dan Palestine asalnya dari keturunan yang sama. Lalu budaya kehidupan mereka seragam atau seiras. Maka tidak hairanlah jika jenis masakan juga tidak jauh berbeza.
During our childhood time ... we're just like brothers and sister. There is no borders.
Dulu, mereka bebas keluar masuk dari satu negeri ke satu negeri tanpa masalah. Langsung tiada sekatan di sempadan. Mereka tidak pernah menyimpan perasaan curiga sesama sendiri. Khalid bercerita,
 
Tinggallah berapa lama sekali pun. Berniaga dan bekerjalah apa sahaja yang boleh menampung keperluan hidup. Sesiapa yang berusaha keras - dengan izin Allah - akan memperolehi ganjarannya.  
 
Keluarganya berhijrah meninggalkan Palestine kerana pergolakan yang sering berlaku ketika usia remaja. Walau pun sedih, sebak dan berat hati meninggalkan Palestine, bapanya mahu menjaga kepentingan dan keselamatan keluarga. Namun, masih ada sanak saudara yang tidak mahu berhijrah. Mereka masih memiliki tanah dan kedai-kedai lantas mahu bertahan di tanah tumpah kelahiran. 
My father said Allah SWT will give us "rezki" where ever we live in this world. We migrated to Saudi Arabia and stay in Abaha. When I was 10 years, he teaches me to drive his car.
Wajah Sheikh Khalid yang muram sugul tiba-tiba berubah ceria. Barangkali gelihatinya mengenangkan bagaimana bapa beliau tergamak mengajarnya memandu kereta ketika masih budak-budak lagi. Kata bapanya barangkali ada keperluan jika terdesak bagi menghantar ibu atau kakaknya ke pasar atau ke hospital.

That's why you can see ... all Saudis drive like crazy. Their physical already changed but not their driving style. Still like a ten year old boys!

Beliau bersungguh-sungguh tertawa. Bagaimanapun kesenangan yang dikecapi sekarang bukan bermakna beliau melupakan sanak-saudara yang masih di Palestine. Kata beliau saban tahun, ibubapa saudara yang masih hidup di Palestine berusaha menziarahi beliau terutamanya di akhir Ramadan. Ada masanya mereka menunggu merayakan 1 Syawal bersama.

Rakyat Palestine kebanyakannya miskin. Bagaimanapun ... setiap kali kunjungan, mereka pasti membawa buah tangan. Iman, isteri Sheikh Khalid terus ke dapur bagi menunjukkan sejenis daun yang hanya terdapat di pergunungan Palestine.  Bagi rakyat Palestine ia daun serbaguna yang dianugerahkan Allah SWT kepada mereka.


Daun itu direbus sehingga menggelegak. Kemudian di minum. Ia digunakan sebagai rawatan dalaman berkaitan perut - sakit perut, senak, angin dan rawatan selepas bersalin. Iman bersungguh bercerita,
 
Orang Palestine hidup dengan dua jenis daun. Pertama, daun penyembuh sakit perut dan kedua daun rempah Za'atar.




 
Campuran rempah za'atar (oregano) digunakan dalam kebanyakan jenis masakan. Ia dimasukkan dalam makanan sama ada menggunakan daun segar atau yang telah dikeringkan. Sebentar kemudian, Iman kembali ke dapur sekali lagi. Kali ini beliau mengeluarkan sejenis roti leper (umpama pizza) yang disapu minyak zaiton serta di tabur Za'atar.

Roti za'atar. Aromanya menangkap urat saraf!
 

Sambil menikmati roti za'atar "panas-panas" kami mendengar bagaimana keperitan yang dialami oleh rakyat Palestine. Namun, menurut Sheikh Khalid rakyat Palestine - secara hakikatnya - tidak memerlukan bantuan luar - kerana sejak kecil mereka menyiapkan diri untuk mati syahid. Malahan wanita dan kanak-kanak Palestine sendiri begitu berani menghadapi askar Yahudi.

Kami menyatakan simpati lalu berkata:
Rakyat Malaysia ada dan sentiasa menyediakan tabung kutipan bagi membantu rakyat Palestine.
Sheikh Khalid menerangkan, sanak-saudara beliau terutamanya di Gaza memang terdengar banyak kutipan atau tabungan untuk mereka tetapi sudah tidak lagi mengharapkannya. Selama ini - malah sehingga kini - jumlah kutipan bagi tabungan itu hanya sedap di dengar telinga. Hakikatnya mereka tidak pernah mendapat sebarang bantuan kewangan seperti yang digambarkan.

Lalu, kami terkenang bagaimana kesukaran melepasi sempadan dialami oleh seorang rakan yang bermukim di Jordan. Berjam-jam beliau terpaksa menunggu pemeriksaan di sempadan Jordan-Palestine.

Beliau pernah diminta oleh askar Yahudi supaya membuka pakaian dan diperiksa seluruh badan. Namun, kuasa Allah, askar Yahudi tidak dapat mengesan  sejumlah USD10,000 tersembunyi di dalam setokinnya.
Bukan mudah untuk menghantar bantuan kewangan. Saya tidak dapat membayangkan bagaimana pertubuhan tertentu mendakwa membuat kutipan untuk disalurkan kepada rakyat Palestine.

Seorang rakan yang bermukim di Dubai dan mempunyai firma guaman di sana juga pernah meraguikan tentang saluran tabungan kepada rakyat Palestine. Sambil berseloroh, rakan itu bercerita tentang pengalaman beliau mengendalikan kes-kes tertentu di Negara Timur Tengah.
Bagi saya ... mereka yang menipu tabungan rakyat Palestine sebenarnya merupakan orang Palestine juga. Rakan guamannya dari Mesir berkata jika kamu berada di padang pasir lalu terserempak dengan seekor ular dan orang Palestine ... bunuhlah orang itu!

Beliau tertawa terbahak-bahak sambil bercerita. Jenaka seperti itu biasa kedengaran apabila memperkatakan sesuatu bangsa. Orang Palestine juga mempunyai jenaka tentang orang Mesir.
 
Lalu kami turut tetawa tanpa memahami maksud tersirat di dalamnya. Ia berlalu begitu sahaja kerana pengalaman kami dengan keluarga Khalid dan Iman nyata berbeza.

Entah ... kami masih berharap ia hanya cerita yang tidak dapat disahkan. Pertolongan Allah SWT ada caranya. Moga dipermudahkan kehidupan mereka di sana.

Namun ada sesuatu yang pasti ... setiap kali kami terpandang perkataan Palestine tentunya kami terkenangkan Iman, Fady, Lara, Ahmudi dan ketua keluarganya Sheikh Khalid. Mereka keluarga baik yang pernah singgah dalam hidup kami.
 
Subhanallah .... kami mengenali Za'atar melalui hubungan kekeluargaan di Madinah. Ia ada makna mendalam.

Allahu Akbar!
 

Saturday, July 4, 2015

TERKENANG KATAYEF

Ramadan di Madinah nyata berbeza.

Suasana begitu hening selepas subuh. Persekitaran rumah kami di Pembandaran Jabal Uhud ibarat tiada penghuni. Mereka mati sementara setelah berjaga sepanjang malam. Ilmu pertama yang melekat di minda, "jangan membuat panggilan telefon kepada orang Arab pada ketika ini".

Mereka tidak mahu diganggu! 


Suasana malam luar biasa. Mereka berjaga terutamanya di bulan Ramadan. Malah di malam harilah banyak kegiatan lain dilakukan seperti beriadah, makan-makan bersama keluarga dan rakan-rakan. Kaum wanita pula membeli belah di gedung ternama usai solat terawikh.

Ramadan bulan sibuk di masjid dan di pasar!




Saya menimba ilmu kedua. Ramadan menjadikan bandaraya Madinah lebih sibuk di luar kawasan Masjid Nabawi yang sentiasa sibuk hampir sepanjang tahun. Manusia penuh sesak dengan pelbagai kegiatan di waktu malam.

Malahan ... bulan Ramadan terasa lebih meriah berbanding malam-malam sebelumnya terutamanya di kedai-kedai dan kompleks membeli-belah. Di sepanjang jalanraya dihiasi dengan neon-neon yang bergemerlapan.

Ramadan Kareem. Ramadan Mubarak!

Begitulah bahasa pemidang besar tertulis di kedai-kedai dan di sepanjang jalan. Memang mengujakan mata dan perasaan.
 
Namun, kami lebih gemar ke pasar atau ke kedai selepas waktu dhuha. Kedai kosong dan lenggang. Hanya pekerja (orang luar) yang sibuk menguruskan perniagaan tuan mereka. Ketika itulah kami membeli keperluan dapur. Ia saat aman dan mendamaikan.
 
Pandangan di sebelah tengahari menghala ke petang lebih menarik. Di salah sebuah kedai roti dan pasteri, saya terlihat barisan panjang. Kebanyakan mereka seperti orang biasa-biasa. Barangkali mereka membeli untuk tuan mereka. Kuih yang dibeli pula berkilo-kilo banyaknya.
 
Mata memerhati tajam. Teruja dan ralit melihat bagaimana pekerja menuang cairan (batter) dari cerek ke atas kuali leper. Rupanya seakan lempeng kecil (pancake). Barangkali ia tentu sedap jika di makan panas-panas. Namun hati berdetik ...."kenapa mereka menjualnya begitu awal? Bukankah lebih baik jika ia di masak beberapa jam sebelum berbuka?."  

Katayef ... Katayef ... baru masak.
Pembantu kedai berteriak sambil menjeling ke arah saya. Barangkali beliau tersedar mata saya kusyuk memerhatikannya dari dalam kereta. Lalu saya alih pandangan ke arah bertentangan melihat sama ada suami sudah selesai urusan di bank yang berhampiran.
 
Begitulah ... wanita jarang berurusan di luar - sama ada ke pasar, kedai runcit, roti apatah lagi ke bank. Biasanya hanya wanita berumur yang keluar - itupun jika terdesak. Kerja-kerja luar hampir keseluruhannya dilakukan oleh kaum lelaki.
 
Tiada  keperluan bagi wanita untuk bertegur sapa dengan lelaki selain dari mahram mereka. Mereka harus ditemani mahram sekalipun mahu bertemu dan makan-makan bersama rakan-rakan. Mahram biasanya menghantar dan menjemput mereka dalam masa yang ditetapkan.
 
Satu petang kami dijemput makan malam di rumah sahabat - Sheikh Khalid dan Iman -  berketurunan Palestine. Beliau sekeluarga agak rapat dengan keluarga kami. Anak mereka lebih kurang sebaya Amirul  dan Sofea. Tambahan pula apabila beliau mengetahui Azrai  yang sedang bercuti semester universiti mahu menziarahi kami.

Bring Azrai from airport straight to our house. Everybody must come!

 
Beliau memberi arahan menggunakan bahasa Inggeris pasar namun boleh dan mudah difahami. Bagi orang Barat ia kelihatan seperti ayat perintah serta agak kasar. Namun, kami tahu keikhlasan hatinya. Setelah beberapa kali di jemput makan di rumah, kami menghargai kesungguhan sahabat kami ini melayani tetamu.

 
 
Usai menikmati nasi Palestine, isterinya mengeluarkan katayef. Katayefnya berbeza kerana sudah berinti kekacang (pistachio, walnut, badam, hazel) dan keju. Kemudian di goreng garing. Katayef ini kemudiannya di sira dengan air gula yang pekat. Sheikh Khalid menyebut,

Tafadhal ... tafadhal ... tafadhal ... Katayef normaly available during Ramdhan. This desert is very popular in Palestine, Syria and Jordan.  Kataeyf  always remind my childhood time in Bilad as-Sham.

 
Wajah redupnya memandang kuih manis yang menyelerakan. Jauh dan dalam sekali renungannya. Beliau seolah-olah mahu menceritakan sesuatu tetapi ada sesuatu yang menghalang.

Kami menunggu apa yang mahu dikongsikannya ....